The Sentinel

Η λέξη «sentinel» ουσιαστικά σημαίνει «φρουρός», επίσης κατά κάποιο τρόπο «ακρίτας». Στο ομώνυμο διήγημα του προσφάτως εκλιπόντα Arthur C. Clarke (αιωνία του η μνήμη και νομίζω ότι το κέρδισε κιόλας), ο σιωπηλός αυτός συνοριοφύλακας έχει την ιδιότυπη μορφή μιας πυραμίδας που ανακαλύπτουν οι γήινοι αστροναύτες μισοθαμμένη στο φεγγάρι.

Στην ταινία «2001: Η Οδύσσεια του Διαστήματος» (η οποία βασίστηκε στο διήγημα του Clarke), το άγνωστης προέλευσης και σύστασης αντικείμενο έχει το σχήμα ενός μαύρου παραλληλεπίπεδου με αναλογίες 1 x 4 x 9. Η πρωταρχική του λειτουργία ήταν να εμπνεύσει δέος με την επιβλητική παρουσία του σε μια μικρή αγέλη πιθήκων πριν από εκατομμύρια χρόνια, παρέχοντας τους έτσι το κίνητρο να εξελιχτούν αρκετά ώστε κάποτε να μπορέσουν να εξερευνήσουν από μόνοι τους αυτό που υπάρχει εκεί έξω.

monolith-1.jpg

Ξανασυναντάμε τον στιλπνό και μυστηριώδη μαύρο μονόλιθο στο μέλλον, λίγο πριν την αυγή του 21ου αιώνα (το διήγημα γράφτηκε το 1948 ενώ η ταινία γυρίστηκε είκοσι χρόνια αργότερα). Καθώς η ερευνητική αποστολή τον ξεθάβει από τη φεγγαρόσκονη που τον είχε σκεπάσει εδώ και αμέτρητες χιλιετίες, ο μονόλιθος έρχεται σε επαφή με τις ακτίνες του ήλιου και εκπέμπει ένα ισχυρό σήμα. Αποδεικνύεται πως είναι και ένα είδος ραδιοφάρου λοιπόν, ένας συναγερμός που θα ενημέρωνε αυτούς που τον τοποθέτησαν εκεί ότι οι πίθηκοι απέκτησαν επιτέλους την τεχνολογία για να κάνουν το πρώτο βήμα μακριά από τον γαλάζιο πλανήτη τους.

Μόνο που τα γήινα τηλεσκόπια ανακαλύπτουν την ύπαρξη ενός ακόμα τέτοιου αντικειμένου, εξαιρετικά μεγαλύτερου σε διαστάσεις και σαφώς περιπλοκότερου σε λειτουργία. Κάτι μεταξύ πύλης προς άλλους κόσμους αλλά ταυτόχρονα και φρουρού που θα εμποδίσει τους ανεπιθύμητους να τη διαβούν, ο γιγάντιος μονόλιθος περιστρέφεται σε τροχιά γύρω από τον πλανήτη Δία και περιμένει το πρώτο επανδρωμένο διαστημόπλοιο που θα τολμήσει να τον προσεγγίσει. Η ανθρωπότητα συναντά το πεπρωμένο της και πρέπει να απαντήσει σε θεμελιώδη ερωτήματα σχετικά με τη φύση της, την παρούσα μορφή της και – κυρίως – τη μελλοντική πορεία της.

Μεταφυσικός μέχρι θανάτου, υπέρμετρα αφαιρετικός και αλληγορικός όσο δεν παίρνει άλλο, ο Φρουρός των Θεών μπορεί τελικά να είναι ένας Θεός και ο ίδιος. Όπως και όσοι έρχονται σε επαφή μαζί του… Ή μπορεί απλά να είναι η απόδειξη ότι δεν υπάρχει Θεός, παρά μόνο σύνορα που καλείσαι να διασχίσεις ώστε μια μέρα να καταφέρεις να εναρμονιστείς με το υπόλοιπο σύμπαν και να συνειδητοποιήσεις επιτέλους ότι δεν είσαι τίποτα άλλο παρά ένα αναπόσπαστο κομμάτι του. Ένας πίθηκος με στολή αστροναύτη, που όταν πεθάνει και ξαναγεννηθεί καλά θα κάνει να είναι ένας καλύτερος άνθρωπος. Και κάτι παραπάνω ίσως.

Στην πραγματικότητα, τίποτα απ’ όλα αυτά δε συνέβη. Παραμένουμε σκέτοι πίθηκοι που εξακολουθούν να βρίσκονται καθηλωμένοι στην πολύπαθη Γη, και τα μόνα μακρόστενα παραλληλεπίπεδα που θυμόμαστε από το 2001 ήταν οι δίδυμοι πύργοι που κατέρρευσαν στη Νέα Υόρκη. Η τηλεοπτική εικόνα των οποίων μεταφέρθηκε σε όλα τα μήκη και τα πλάτη του πλανήτη μέσα σε κλάσματα δευτερολέπτου χάρη στους τηλεπικοινωνιακούς δορυφόρους – που την εφεύρεση τους όχι μόνο προέβλεψε, αλλά και φρόντισε να κατοχυρώσει ο οραματιστής Arthur, εξασφαλίζοντας έτσι για τον εαυτό του μία σαφώς καλύτερη σύνταξη από αυτή που μας επιφυλάσσει το ελληνικό δημόσιο.

starchild.jpg
Advertisements
This entry was posted in παραμυθακια, πανι & γυαλι, υπεροψιες, εξοδοι κινδυνου. Bookmark the permalink.

8 Responses to The Sentinel

  1. Ο/Η antidrasi λέει:

    Καλώς τον. Είναι εντύπωση μου ή έγραψες ένα ποστ με μια γραμμή και τεράστια εισαγωγή? Πολύ καλός!!!

  2. Ο/Η freelancer λέει:

    Υπάρχουν άνθρωποι που έχουν την δυνατότητα να προβλέπουν το μέλλον. Ο Arthur C. Clarke ήταν ένας από αυτούς. Έφυγε χτες και σχεδόν κανένας στην Ελλάδα δεν το γνωρίζει. Ήταν από τους πιο αξιόλογους συγγραφείς που έχω διαβάσει ως τώρα.

  3. Ο/Η antidrasi λέει:

    άρα άκυρο (σχεδόν) το προηγούμενο σχόλιο μου. Δεν ήξερα (και εγώ) οτί έφυγς χτες… Πρέπει να αρχίσω να διαβάζω και ξένα ειδησεογραφικά σάιτ…

  4. Ο/Η Elikas λέει:

    Ο γερο-Άρθουρ ήταν κι αυτός ένα «φρουρός» κατά κάποιο τρόπο. Έβλεπε μπροστά και πάρα πολύ μακριά – όπως μόνο ο Ασίμοφ και μια χούφτα άλλοι συγγραφείς Ε.Φ. μπορούσαν.

    Οι πίθηκοι ίσα που άγγιξαν το νόημα του έργου του δυστυχώς. Κάποιοι από αυτούς ίσως συνεχίσουν στη θέση του – μέχρι να ενηλικιωθεί η ανθρωπότητα ή να αυτοκαταστραφεί. Προς το παρόν, δείχνουμε να έχουμε περάσει σε φάση emo…

    Φυσικά και υπέγραψα ήδη. Αλλά αυτό δεν αρκεί.

  5. Ο/Η pølsemannen λέει:

    Μεγάλος οραματιστής και μεγάλο μυαλό.

    Η Ε.Φ. είναι δύσκολο είδος και ειδικά στον κινηματογράφο μπορούν να προκύψουν πατάτες απείρου κάλους…

    Η Οδύσσεια 2001 και με την συμβολή του Μαραγκού (Κάρπεντερ) ήταν ταινιάρα που παίρνει τα σώβρακα από το 95% των μεταγενέστερων ταινιών του είδους!

  6. Ο/Η Elikas λέει:

    pølsemannen,

    δεν θέλω να σε στεναχωρήσω, αλλά η ταινία «2001: Η Οδύσσεια του Διαστήματος» δεν σκηνοθετήθηκε από τον Κάρπεντερ, αλλά από τον Κιούμπρικ.

    Ο Κάρπεντερ έχει κάνει το αμίμητο «Dark Star», όπου ανάμεσα στα άλλα κοροϊδεύει και την παραπάνω ταινία.

  7. Ο/Η pølsemannen λέει:

    Ουπς!

    Ήτο δάκτυλος! (Ανεξακρίβωτος)

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s