Διπλός Έλικας

Οι παλιοί γνώριμοι του Δικτυογράφου (ξεκινάω μιλώντας για τον εαυτό μου σε τρίτο πρόσωπο, μπας και προσδώσω περισσότερο κύρος για τη συνέχεια) πιθανόν θα έχουν προσέξει ότι δεν είμαι και ο πιο πρόθυμος να συμμετάσχω σε μπλογκοπαίχνιδα. Συνήθως τα βαριέμαι, όπως και τις διάφορες παραινέσεις να γράψω κάτι επί παραγγελία.

Αυτή τη φορά όμως, θα κάνω μία εξαίρεση. Κι αυτό γιατί η πρόσκληση του αξιέπαινου συνοδοιπόρου Pølsemannen αφορά το πώς προέκυψε το σύμβολο που χρησιμοποιώ για avatar. Δηλαδή, αυτό εδώ το σχηματάκι που συνοδεύει το δικτυογραφικό ψευδώνυμο μου:

elikas-avatar-09

και το οποίο μέχρι σήμερα κυκλοφορούσε σε αυτή την εκδοχή (σε διάφορες αποχρώσεις).

double-elikas

Λοιπόν, πρόκειται για μία διπλή σπείρα, που στο κέντρο της σχηματίζει το γνωστό σε όλους σύμβολο Ying-Yang.

384311_main

Τι θέλει να πει ο ποιητής όμως;

Μέχρι πριν λίγες δεκαετίες, γνωρίζαμε ότι η σπείρα συναντάται σε κοχύλια, δίνες, άντε και ανεμοστρόβιλους. Όταν καταφέραμε να δούμε το σύμπαν με ισχυρά τηλεσκόπια όμως, ανακαλύψαμε ότι τόσο ο δικός μας γαλαξίας όσο και πάρα πολλοί άλλοι έχουν σχήμα μονής, διπλής ή πολλαπλής σπείρας.

177993main_spiral_500

Ψάχνοντας στην αντίθετη ακριβώς κατεύθυνση, ανακαλύψαμε ότι το ίδιο σχήμα καθορίζει την υλική υπόσταση μας, αφού το DNA είναι το μόριο που κυριαρχεί στον θαυμαστό μικρόκοσμο μας.

triple-dna

Χρειάστηκε να ξεφύγουμε από τη γήινη βαρύτητα για να μπορέσουμε να δούμε αυτό:

typhoon-ele

αλλά και να αποκωδικοποιήσουμε με τα μαθηματικά τόσες και τόσες έννοιες που μπορούν να απεικονιστούν με την ίδια πάνω-κάτω μορφή.

nautilus-chaos

Ανάθεμα κι αν μπορώ να σας εξηγήσω επιστημονικά γιατί υπάρχει η σπείρα ή γιατί φαίνεται να παίζει τόσο σημαντικό ρόλο στον κόσμο που μας περιβάλλει. Είμαι σίγουρος ότι έχουν γίνει πολλές μελέτες, και θυμάμαι να έχω δει και μία πολύ ενδιαφέρουσα ταινία για το θέμα, το “π” του Αρονόφσκι. Μια ταινία για έναν μαθηματικό που τρελαίνεται ψάχνοντας να βρει την «εξίσωση του Θεού»…

pi-aronofsky

Ψάχνω τον Θεό λοιπόν κι εγώ; Αναζητώ αποκρυφιστικά μηνύματα σε σύμβολα που αρχαίοι και μυστηριώδεις λαοί θεωρούσαν ιερά;

ancient-spirals

Ή μήπως αναζητώ πολύτιμη ψυχική ισορροπία σε μία εικόνα που μαγεύει και ανακουφίζει την ταραγμένη σκέψη μου; Σε ένα υπνωτικό σχήμα που ακόμα και η Καθολική Εκκλησία επέλεξε για να αποτελέσει ομφαλό του Βατικανού;

42-19363671

Όχι, παρά το δέος που μου προκαλεί αυτή η κλεφτή ματιά στο άπειρο, δεν προσδίδω μεταφυσικές ιδιότητες σε ένα σκέτο σύμβολο. Ούτε θα προσπαθήσω ποτέ να πείσω κανέναν ότι είδα κάποιο όραμα που μου αποκάλυψε την Αλήθεια (με Α κεφαλαίο, για να γονατίζουν πιο εύκολα οι αφελείς). Μπορεί να είμαι τρελός, αλλά δεν είμαι προφήτης. Απλά βλέπω πράγματα και μπορώ και τα αναλύω. Μερικές φορές εύστοχα, συνήθως όμως απερίσκεπτα. Βλέπετε, το μυαλό μου – όπως και το μυαλό όλων μας – είναι γεμάτο έλικες

brain-scan1

Αυτή η διπλή σπείρα λοιπόν σημαίνει πολλά πράγματα για μένα. Γιατί αν αυτό είναι το σχήμα που προτιμάει για σημαντικά πράγματα η όποια Τάση του σύμπαντος να είναι αυτό που είναι (μπορείτε να ονομάσετε την τάση αυτή Θεό, ανώτερη δύναμη, αρχή τυχαιότητας ή όπως αλλιώς θέλετε), μάλλον θα έπρεπε να ακολουθήσουμε κι εμείς εδώ κάτω το παράδειγμα. Και να φτιάξουμε κοινωνικές δομές που δεν θα θυμίζουν πια πυραμίδες και ακτινωτά αγκάθια, αλλά σπείρες. Με αενάως κινούμενο κέντρο και στελέχη που εκτείνονται σε παραβολικές τροχιές ως το άπειρο. Οριζόντιες διπλές σπείρες ή περιελίξεις σε κάθετη ανάπτυξη (που να μοιάζουν δηλαδή με έναν σπειροειδή σωλήνα σαν το DNA), όπου τα μέρη τους συνεργάζονται χωρίς απαραίτητα να συναντώνται μεταξύ τους. Ισότιμα. Αν προσέξετε καλά, η δική μου εκδοχή είναι ένα είδος μονοκονδυλιάς, που ενώνει τα δύο άκρα έτσι ώστε το ένα να αποτελεί συνέχεια του άλλου. Ουσιαστικά, δεν έχει κέντρο, σημείο μηδέν ή κάποιο αρχηγό που γύρω του περιστρέφονται όλα. Είναι “αμεσοδημοκρατική” λοιπόν η μικρή μου έλικα. Και χωρίζει τα πράγματα σε ζεύγη και δίπολα, χωρίς ωστόσο να θέλει να διακόψει το δεσμό τους. Μιλάμε για ισορροπία, όχι αστεία…

Πέρα από όλα αυτά τα σπουδαιοφανή και αόριστα όμως, είμαι κι εγώ λίγο σαν ένας έλικας. Δεν διάλεξα τυχαία τέτοιο παρατσούκλι. Στριφογυρίζω συχνά γύρω από τον εαυτό μου, κάνω παράλληλες εξερευνήσεις που με οδηγούν σε παράλληλους κόσμους, ανοίγομαι προσεκτικά, συσπειρώνομαι όπου και όποτε μπορώ. Παιχνιδίζω σαν σβούρα. Για να αντιμετωπίσω ίσως έναν κόσμο γεμάτο σκληρές γωνίες και άμορφους όγκους…

Στη διπλή σπείρα που χρησιμοποιώ λοιπόν σαν avatar, εναποθέτω πολλές από τις ελπίδες μου για το μέλλον. Μπορεί να είναι απλά μια μπούρδα που με κάνει να νιώθω ότι υπάρχει ακόμα ελπίδα. Μπορεί και να είναι κάτι παραπάνω όμως.

spiral-time

This entry was posted in παραμυθακια, υπεροψιες, εξοδοι κινδυνου. Bookmark the permalink.

25 απαντήσεις στο Διπλός Έλικας

  1. Ο/Η Elikas λέει:

    Αφιερωμένο σε όσους εξακολουθούσαν να αμφιβάλλουν ότι το έχω χάσει για τα καλά…

  2. Ο/Η xasodikis λέει:

    Κι όμως, εμένα μου φαίνεται ότι τα έχεις τετρακόσα -το δε σκεπτικό της επιλογής σου μου άρεσε ιδιαιτέρως.

    Γούστα είναι αυτά 🙂

  3. Ο/Η Кроткая λέει:

    Χασοδίκη, αυτό μήπως θα έπρεπε να σου λέει κάτι για σένα τον ίδιο?

    χα, χα! Μου αρέσετε εσείς οι τρελοί! 🙂

  4. Ο/Η pølsemannen λέει:

    Εξαιρετικόν!

    Και παρά τις τόσες σπείρες τα κατάφερα και δεν ζαλίστηκα!

  5. Ο/Η Elikas λέει:

    Χασοδίκη,

    εξακόσια τα έχω, αλλά μην πιάσουμε την αριθμολογία καλύτερα, θα γίνουμε εντελώς γραφικοί.

    Ξέχασα να πω ότι παίζει και το σύμβολο του ζωδίου μου κάπου μέσα στη διπλή μου σπείρα. Αν και έχω σοβαρότατες επιστημονικές αντιρρήσεις για τα ζώδια…

    Κροτ,

    Τι να κάνουμε γλυκιά μου; Δεν είμαστε όλοι λογικοί και μετρημένοι άνθρωποι σαν εσάς τους Βέλγοι :-Ρ

    Πόλσε (Πόρσε στα ταϊβανέζικα),

    Ένας γνήσιος απόγονος των ΕΛ και των Βίκινγκς δεν ζαλίζεται με τίποτα. Εντάξει, μετά από κάποια ποτά ίσως θολώνει λίγο το βλέμμα και χάνονται κάπως τα σύμφωνα, αλλά να ζαλιστείς εσύ, ο θαλασσόλυκας της γαλαξιακής κοσμοκρατορίας, ποτέ…

  6. μπράβο Έλικα…
    πολύ μου άρεσε αυτή η «εξήγηση».
    Και μην ακούς τη μικρή Βέλγα που λέει ότι είσαι τρελός…ποιός δε ξέρει πως οι τρελοί πάνε τον κόσμο δύο βήματα πιο μπροστά…ή έστω περνάνε καλύτερα από τους γνωστικούς!

  7. Ο/Η Καναλιώτης λέει:

    Όχι μόνο το έχεις χάσει για τα καλά, αλλά και εμείς που σε διαβάζουμε μάλλον πρέπει να περάσουμε απο ετήσιο έλεγχο.

    …και για να συμβάλλω και εγώ δημιουργικά σε αυτό το ποστ απαντάω στο επόμενο…

    Ανάθεμα κι αν μπορώ να σας εξηγήσω επιστημονικά γιατί υπάρχει η σπείρα ή γιατί φαίνεται να παίζει τόσο σημαντικό ρόλο στον κόσμο που μας περιβάλλει.

    … ότι η μόνη επιστημονική εξήγηση της ύπαρξης της σπείρας στο σύμπαν (μικρόκοσμο και μακρόκοσμο) είναι η ύπαρξη αυτού του blog.

    Τώρα, δε, με διπλό έλικα… ποιος το πιάνει… (το σύμπαν)

  8. Ο/Η isisveiled λέει:

    Ζυγός έ?

    τς τς τς.. χάλιαααααα

    🙂

  9. Ο/Η Elikas λέει:

    κόκκινο μπαλόνι

    Και πού είσαι ακόμα… Ένα-ένα σας τα λέω για να μη σας τρομάξω. Υπάρχει ολόκληρη κοσμοθεωρία από πίσω.

    Καναλιώτης

    Η μόνη επιστημονική εξήγηση της ύπαρξης της σπείρας στο σύμπαν είναι ότι αποτελεί ένα βέλτιστο σχήμα για διάφορα πράγματα. Κινεί, προφυλάσσει, αναπτύσσει, συμπυκνώνει.

    Η διπλή σπείρα κρατάει την τέλεια ισορροπία, αφού συμπληρώνει με το ακριβώς αντίθετο κάθε λειτουργία της μονής.

    isisveiled

    Και σε είχα και για μάγισσα και χαρτορίχτρα. Άκου Ζυγός…

    Το 69 σου λέει τίποτα; (και μην πάει το μυαλό σου στο πονηρό, ή τουλάχιστον όχι αμέσως).

  10. Ο/Η Elikas λέει:

    Στο μεταξύ, ακόμα παλεύω να αλλάξω avatar… Ανέβασα καινούργιο blavatar, gravatar και προκοπή δεν είδα ακόμα…

  11. Ο/Η thalassastovouno λέει:

    Πω πω… πολλά θα ήθελα να σου γράψω αλλά θα μείνω σε πολύ λίγα.
    Διάβασα το κείμενό σου ανάποδα, από το τέλος προς την αρχή, γιατί στις σπείρες, τους έλικες, η αρχή και το τέλος είναι παντού.
    Για μένα, που έχω ένα τατού σπείρας στο «αδύνατο σημείο» μου, η σπείρα (κι όχι τόσο ο έλικας με το πιο συγκεκριμένο – άρα μόνιμο- κέντρο που έχεις στο σχεδιάκι σου) μέσα σε άλλα πολλά, όχι για να τα πω εδώ, συμβολίζει το αέναο ταξίδι. Το «δώρο» του ταξιδιού, που όσο πιο πολύ βγαίνεις προς τα έξω, τόσο πιο πολύ «εσωτερικό» δημιουργείς…
    Δεν ξέρω αν βγάζει καθόλου νόημα και για σας αυτό που λέω. Για άλλη μια φορά, ότι αφορά πολύ δικά μου, ενώ θέλω να τα πω δεν τα καταφέρνω παρά «σπειροειδώς» και «ελλειπτικά»…
    Χάρηκα όμως που είδα και διάβασα το ποστ σου μετά από τόσο καιρό απουσίας μου. Με «ξανασυνδέει»…

  12. Ο/Η Elikas λέει:

    Θάλασσα στο βουνό,

    δεν θα σε ρωτήσω πού είναι το «αδύνατο σημείο» που έχεις κάνει το τατουάζ, χαίρομαι ιδιαίτερα πάντως που σημαίνει και για σένα τόσα πολλά η σπείρα ώστε να την έχεις προτιμήσει για να στολίζει το κορμί σου.

    Το σχήμα που μας εκφράζει όντως σχετίζεται με την κίνηση και το ταξίδι. Προς τα έξω και προς τα μέσα…

  13. Ο/Η isisveiled λέει:

    Zυγός έγραψα ε… τς τς τς.. απαράδεκτη για χαρτορίχτρα..

    κοιμάμαι όρθια μερικές φορές

    πάντως η σπείρα, είναι μου φαίνεται το τέλειο σύμβολο της κίνησης, της αρνητικής εντροπίας, της εξέλιξης. Κάτι που κρατάει τον πυρήνα του σταθερό, ενώ αλλάζει..

    Η μεταφυσική ξέρεις, την εποχή που άνθιζε (γιατί τώρα κλάφτην κι αυτήν) έβλεπε τα ίδια πράγματα με τους επιστήμονες, αλλά δεν ήξερε πως να τα περιγράψει υποψιάζομαι. Αλλά αφου βλέπουν το ίδιο, εμένα μου φτάνει 🙂

  14. Ο/Η thalassastovouno λέει:

    Το αδύνατο σημείο μου είναι αυτό ακριβώς που λέει. Το πιο αδύνατο σημείο του σώματός μου, του δικού μου, δεν ισχύει γενικώς ούτε είναι «πονηρό»…

    Καμιά φορά, είναι στους αδύνατους κρίκους που δίνουμε έμφαση ή, αντίστροφα, εκεί που βάζουμε το βάρος κλατάρουμε…

    Καλή κυριακή!

  15. Ο/Η Elikas λέει:

    L’Enfant de la Haute Mer,

    Σωστό! Κομματάκι αρνητική βερσιόν σπείρας βέβαια, αλλά περιγράφει αληθινές καταστάσεις.

    isisveiled,

    Μετεξεταστέα. Σ’ αυτό που λες για τη μεταφυσική συμφωνώ όμως. Συχνά ψάχνουμε τα ίδια πράγματα από διαφορετικούς δρόμους, και στο τέλος καταλήγουμε να αποδείξουμε με επιστημονικό τρόπο αυτό που οι Αβορίγινες (και άλλοι «πρωτόγονοι» λαοί) ήδη ήξεραν εδώ και χιλιάδες χρόνια.

    Θάλασσα στο βουνό,

    Κάπως έτσι. Γι’ αυτό προσδίδουμε «μαγικές» ιδιότητες σε σύμβολα και έννοιες, περιμένοντας από αυτά να κάνουν τη δουλειά για μας. Και στην πολιτική, κάτι αντίστοιχο συμβαίνει.

  16. Ο/Η Maria Shanti λέει:

    Καρκίνος.
    Συμφωνώ με το χασοδίκη, τετρακόσα τα ‘χεις.
    Τα «ζώδια» δεν είναι οι μπούρδες που γράφει η κάθε μουρλοκακομοίρα/μουρλοκακομοίρης για να διασκεδάσει την πλήξη/αγωνία/χαζομάρα του απαίδευτου/αμόρφωτου/βαρεμένου (από το βαριέμαι να σκεφτώ, να ψάξω, να αμφισβητήσω). Είναι κωδικοποίηση, σύμβολα που εκφράζουν σε άλλη «γλώσσα» την ανθρώπινη εμπειρία, όπως «γλώσσα» είναι και η ψυχολογία, τα μαθηματικά ή η μουσική. Διαμορφώθηκαν πολύ πριν βρεθούμε εμείς επάνω σε αυτό τον πλανήτη και θα υπάρχουν για πολύ μετά. Άρα όλο και κάτι έχουν να μας πουν, μόνο που αυτό δε βρίσκεται στις φυλλάδες των διάφορων τυχαίων.
    Να’σαι καλά.

  17. Ο/Η Elikas λέει:

    Maria Shanti

    Ακριβώς έτσι. Σ’ ευχαριστώ και σου ανταποδίδω τις ευχές.

  18. Ο/Η coolplatanos λέει:

    Ααααχ! Πολύ μου αρέσανε όλες αυτές οι φωτογραφίες με τις σπείρες. Με ξεκουράσανε και «ζηλεύω» που έχεις διαλέξει τη διπλή έλικα σαν σύμβολο που προέρχεται από τη σπείρα. Ομολογώ δεν το είχα σκεφθεί. Το γιν – γιανγκ νομίζω είναι και τα αντίθετα σε ισορροπία όπου το καθένα περιέχει μέσα του την αρχή του άλλου, όπως η μέρα περιέχει τη νύχτα και αντιστρόφως. Επιπλέον νομίζω ότι και ο Μαρξ είχε πει ότι η ιστορία εξελίσσεται με σπειροειδή μορφή, αλλά δεν ορκίζομαι ότι θυμάμαι σωστά, ας με διορθώσει κάποιος αν κάνω λάθος. Αλλά ίσως και να μου έχει μείνει σωστά στη μνήμη γιατί νομίζω είχα ανακαλύψει τη σπείρα σαν κοινό σημείο ανάμεσα στην επιστημονική και την μεταφυσική οπτική. Πολύ μου άρεσε αυτό το ποστ! Ήταν ΟΛΟΚΛΗΡΟ… Τώρα αν κατάλαβες κατάλαβες… ολίγον τρελή γαρ κι εγώ…

  19. Ο/Η coolplatanos λέει:

    Α! Διόρθωσε το σύνδεσμο το μυαλό όλων μας «είναι γεμάτο έλικες», διότι δεν λειτουργεί σωστά. Τελειώνω ακούγοντας δυνατές βροντές απέξω. Αύριο έχω μία δύσκολη ημέρα και μου φαίνεται πως μία καταιγίδα θα μου δώσει δύναμη. Χμ! η λογική πάντα χρειάζεται το παράλογο για να φανεί…

  20. Ο/Η Elikas λέει:

    @ coolplatanos

    Μαζευόμαστε σιγά-σιγά οι πιστοί της σπείρας 🙂 Αυτό που λες για το γιν-γιανγκ είναι σωστό, όπως και αυτό για την Ιστορία. Επαναλαμβάνεται μεν, σε άλλη διάσταση δε. Και δεν εννοώ απλά το πέρασμα του χρόνου, αλλά την εξέλιξη του κόσμου μας, που οδηγεί αναπόφευκτα σε άλλους κόσμους.

    Τον σύνδεσμο θα τον φτιάξω μόλις βρω ένα καλό άρθρο για τον εγκέφαλο και τις έλικες του.

  21. Ο/Η pestooposthes λέει:

    ζαλιστηκα…(καιω ασετυλινη λογω κρισης…συγχωρηστε με….)+χαρηκα που βρηκα το blog σου 🙂
    την καλημερα μου (πρωι γαρ…)

Σχολιάστε

