Κάθε τραγωδία έχει και κάθαρση

Πνιγμένοι από τους καπνούς μιας φωτιάς που άναψαν άγνωστοι, τρεις εργαζόμενοι έπεσαν νεκροί στα παρασκήνια, ενώ στη γεμάτη πλατεία κυριαρχούσαν οι μαζικότερες κινητοποιήσεις που έζησε η Ελλάδα από τα χρόνια της τελευταίας Μεταπολίτευσης. Ή μάλλον της προτελευταίας, αφού όλα δείχνουν ότι το παρόν πολιτικό σκηνικό σύντομα θα κατεβάσει αυλαία. Καθυστερημένα είναι η αλήθεια, γιατί εδώ και μερικούς μήνες ο ελληνικός λαός έχει ήδη ξεκινήσει να παίζει σε καινούργιο έργο. Ένα έργο γεμάτο βία και προδοσία, μυστικά και ψέματα, οργή και απόγνωση. Ένα έργο όπου δεν γνωρίζουμε ακόμα ούτε τον τίτλο του, ούτε ποιοι είναι οι πρωταγωνιστές, ούτε καν αν πρόκειται να έχει αίσιο τέλος. Προς το παρόν δείχνει για τραγωδία πάντως. Και κάθε τραγωδία οφείλει να έχει μια κάθαρση.

Παρά τις δραματικές του ανατροπές και την απατηλή του λάμψη, το προηγούμενο έργο μας κόστισε μια περιουσία και μας απογοήτευσε κι από πάνω. Ακριβώς γιατί δεν τελείωσε με κάθαρση. Εκτός αν τη φυλάει για το τέλος, πράγμα ασυνήθιστο τη στιγμή που μόλις έχει κάνει την εμφάνιση του ο από μηχανής θεός. Μωρέ ας είχαμε λεφτά για ντομάτες και θα τις πετάγαμε στη σκηνή. Ας όψονται οι καλοζωισμένες ταξιθέτριες όμως, που μας αποτρέπουν από το να ανεβούμε πάνω και να καταστρέψουμε το ντεκόρ. Δεν είναι και λίγο εδώ που τα λέμε να έχουμε πληρώσει υπερπαραγωγή και ξαφνικά να παλεύουμε μη μας πάρουν και το θέατρο. Και που στο κάτω-κάτω δεν είναι ούτε το Περοκέ, ούτε καμία πειραματική σκηνή στο φουαγιέ κάποιου μπαρ. Είναι η Επίδαυρος.

Με την ευγενική χορηγία μεγάλων πατρώνων, οι διαδοχικοί θίασοι που μας οδήγησαν σ’ αυτή την παράσταση γνωρίζουν από κοινό και κριτικούς πρωτοφανή απαξίωση. Κάποιες φορές ισοπεδωτική και άδικη ίσως, αν και σε περιόδους κρίσης κανένας συγγραφέας, κανένας σκηνοθέτης και κανένας ηθοποιός δεν μπορεί να παραβλέπει τις ευθύνες του για ένα τέτοιο φιάσκο. Ιδίως όταν διατείνεται ότι είναι φορέας ριζοσπαστικών αλλαγών που υπόσχονται ένα ανακαινισμένο και ανανεωμένο θέατρο.

Εξαντλημένο από τα γιούχα του κοινού αλλά και αρνούμενο να κατέβει από τη σκηνή, ένα μπουλούκι πολιτισμικής αποχαύνωσης και χοντροκομμένης χειραγώγησης, που ολοκληρώνει το κακότεχνο ανέβασμα μιας φάρσας για την πτώση της Ρώμης. Διάσημοι μονομάχοι με τσίγκινες πανοπλίες, σοβαροφανείς καίσαρες που δίνουν χάρη σε μελλοθάνατους, πάνινα λιοντάρια που κατασπαράζουν αθώους.

Κομπάρσοι και θεατές ταυτόχρονα, όλοι εμείς. Καλούμαστε να επωμιστούμε τα χρέη μιας παράστασης χρεωκοπημένης σε βαθμό που οι περισσότεροι από εμάς δεν φανταζόμασταν καν ότι είναι εφικτός. Παράλληλα, καλούμαστε να αντιδράσουμε δυναμικά, διεκδικώντας πίσω τα εισιτήρια που πληρώσαμε. Τέλος, καλούμαστε να κρατήσουμε την ψυχραιμία μας και να μην παραδοθούμε αμαχητί σε ελκυστικές μπροσούρες με λαμπερούς αστέρες. Είτε πρόκειται για βετεράνους του καλλιτεχνικού βαριετέ είτε για φυντάνια.

Κυρίες και κύριοι, κάπου εδώ πέφτουν οι μάσκες και τελειώνει η παράσταση. Τα φώτα ανάβουν και ανακαλύπτετε ότι σας έχουν κλέψει ακόμα και το πορτοφόλι. Ούτε λεφτά για να αγοράσετε ψωμί το πρωί δεν θα έχετε πια.

Όταν εκλείπει ο άρτος όμως, αλλάζουν μορφή και τα θεάματα. Και το δράμα μεταφέρεται στους δρόμους, αναζητώντας διέξοδο για την πολυπόθητη κάθαρση.

Advertisements
This entry was posted in griots, ψυχοτραυματικα, αγριαδες. Bookmark the permalink.

7 Responses to Κάθε τραγωδία έχει και κάθαρση

  1. Παράθεμα: Tweets that mention Κάθε τραγωδία έχει και κάθαρση « ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΔΙΚΤΥΟΓΡΑΦΟΣ -- Topsy.com

  2. Ο/Η Ανώνυμος λέει:

    Εξαιρετικό ανάγνωσμα για πρωινό..

  3. Ο/Η antidrasi+sex λέει:

    «Τέλος, καλούμαστε να κρατήσουμε την ψυχραιμία μας και να μην παραδοθούμε αμαχητί»

    Εγώ εκεί θα έβαζα τελεία.

    Νέα Κατάσταση Νέα Καθήκοντα. Και παλιά Καθήκια.

  4. Ο/Η HappyHour λέει:

    «Κυρίες και κύριοι, κάπου εδώ πέφτουν οι μάσκες και τελειώνει η παράσταση. Τα φώτα ανάβουν και ανακαλύπτετε ότι σας έχουν κλέψει ακόμα και το πορτοφόλι. »

    Πόσο εύστοχος είσαι!

    Το θέμα είναι πως τα φώτα μπορεί να άναψαν αλλά οι πόρτες της αιθούσης είναι κλειστές… άρα μάλλον θα πρέπει να τις σπάσουμε για να βγούμε έξω… απλά, όπως γίνεται πάντα στη χώρα αυτή, θα τσακωθούμε με τον διπλανό γιατί θα τον κατηγορήσουμε ότι αυτός μας έκλεψε το πορτοφόλι, θα πέσει λίγο ξύλο κι όταν θα συνειδητοποιήσουμε ότι είμαστε κλειδωμένοι χωρίς φαί και νέρο, ε τότε, θέλω να πιστεύω, θα κινηθούμε προς την έξοδο…

  5. Ο/Η Elikas λέει:

    @Ανώνυμος

    Ευχαριστώ. Έχουν γραφτεί πολλά δυνατά κείμενα τελευταία. Η συντριπτική τους πλειοψηφία βέβαια έχει δημοσιευτεί σε blogs και όχι σε εφημερίδες.

    @antidrasi+sex

    Είναι επιτακτική ανάγκη να σαμποταριστεί η κομπίνα με το «κόμμα επιχειρηματιών» πριν καλά-καλά προλάβει να πάρει σάρκα και οστά. Ήδη τα ΜΜΕ προσπαθούν να πείσουν την κοινή γνώμη ότι μια τέτοια λύση θα αποδειχτεί σωτήρια. Για τις τσέπες τραπεζιτών, εργολάβων και καναλαρχών…

    @HappyHour

    Όπως ξέρεις, εγώ ανήκω σ’ αυτούς που το έσκασαν πριν ανάψουν τα φώτα. Το πορτοφόλι μου είχε ήδη κάνει φτερά όμως.

    Αυτή είναι μία λύση, ατομική (ή ατομιστική, εξαρτάται πώς το βλέπει κανείς). Το να σηκωθούμε (όσοι μπορούμε) και να φύγουμε από το θέατρο. Ο σκοπός όμως είναι να σωθεί το θέατρο. Να μην γκρεμιστεί η Επίδαυρος για να γίνει εμπορικό κέντρο και γήπεδο γκολφ.

  6. Μερικές φορές προσπαθούμε να δούμε αν έχουμε να κάνουμε με τραγωδία ή με κωμωδία. Από τη μια ο θάνατος (που αντίθετα με το θέατρο, εμείς τον ζήσαμε) από την άλλη οι ανακοινώσεις και οι κομματικές πρακτικές να εκμεταλλευτούν για τον αυτοσκοπό τους τους τρεις θανάτους. Βέβαια, σαν κερασάκι είχαμε και το Βγενόπουλο, το παιδί που μιλάει και ενοχλεί τόσο την αριστερά.

  7. Ο/Η Dlou λέει:

    Ωχ! Μας την πέσανε. Ήρθαν «τα παιδιά»

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s