Δυσανάλογη χρήση βίας

Το άκουσα να το λένε στο CNN. Disproportionate use of force. Όπου το force δεν σημαίνει δύναμη, αλλά βία. Δυσανάλογη χρήση βίας. Έτσι καταδικάζει η γλώσσα της διπλωματίας τη δολοφονία άγνωστου αριθμού αμάχων από Ισραηλινούς κομάντος τα ξημερώματα της Δευτέρας 31 Μαϊου 2010.

Η νηοπομπή της διεθνούς πρωτοβουλίας “Ship to Gaza” (“Ένα καράβι για τη Γάζα”) δέχτηκε επίθεση σε διεθνή ύδατα, προκειμένου να μην καταφέρει να σπάσει τον παράνομο αποκλεισμό της Λωρίδας της Γάζας. Προκειμένου να μην καταφέρει να παραδώσει τρόφιμα, φάρμακα και είδη πρώτης ανάγκης σε ενάμιση εκατομμύριο ανθρώπους, που εδώ και τρία χρόνια ζουν εξαθλιωμένοι στο μεγαλύτερο στρατόπεδο συγκέντρωσης που υπήρξε ποτέ.

Δυσανάλογη χρήση βίας. Ή αλλιώς, όταν οι ηγέτες χειραγωγούν τους λαούς παίζοντας με τις λέξεις. Σιωπηλά συναινώντας στα συνεχιζόμενα εγκλήματα πολέμου του Ισραηλινού κράτους.

Γιατί δυσανάλογη σημαίνει ότι έχεις δύο αντιπάλους που προσπαθούν να εξοντώσουν ο ένας τον άλλον. Απλά ο άλλος τυχαίνει να είναι καλύτερα εξοπλισμένος από τον έναν. Κι έτσι η σφαγή μετριάζεται σε σύρραξη. Κάποιοι προκάλεσαν/προκλήθηκαν, επιτέθηκαν/αντιστάθηκαν και νίκησαν/έχασαν. Συμβαίνει. Απλά την επόμενη φορά, αυτός που έχει δυσανάλογα μεγάλη δύναμη καλό είναι να προσέχει μην κάνει κατά λάθος κατάχρηση της και προξενήσει δυσανάλογα μεγάλη ζημιά. Αυτό είναι όλο.

Αν αντικαταστήσεις όμως τη λέξη δυσανάλογη με τη λέξη απρόκλητη, το πράγμα αλλάζει. Αν την αντικαταστήσεις με τη λέξη αδικαιολόγητη αρχίζεις και ξύνεις την επιφάνεια, αλλά όμως εκφράζεις κρίση. Άδικη; Εγκληματική; Αποτρόπαιη; Παίρνεις ξεκάθαρη θέση και δεν κάνει, γιατί στο κάτω-κάτω δεν ήσουν πάνω στο καράβι για να ξέρεις με κάθε λεπτομέρεια τι έγινε. Κι ας είχες τη δυνατότητα να βλέπεις όλο το ταξίδι σε ζωντανή σύνδεση μέσω ίντερνετ. Κι ας πήρε κάπου το μάτι σου τρομοκρατημένους ανθρώπους να μιλάνε για νεκρούς φορώντας σωσίβια. Το Ισραήλ ισχυρίζεται ότι οι στρατιώτες του βρέθηκαν σε θέση άμυνας. Σε διεθνή ύδατα. Πάνω σε καράβια στα οποία είχαν κάνει μόλις ρεσάλτο. Πυροβολώντας αδιακρίτως ανθρώπους που αντιστέκονταν με ξύλα και σφεντόνες. Ή που απλά έπεφταν νεκροί.

Να πούμε τότε υπερβολική; Υπέρμετρη; Σαφώς και όχι, αφού αυτό συνεπάγεται ότι αναγνωρίζεις την αναγκαιότητα να χρησιμοποιηθεί βία, απλά διαφωνείς με την έκταση της. Παράλογη; Κάτι πάει να γίνει εδώ, αλλά και πάλι δεν αρκεί. Αδιανόητη τότε; Εξωφρενική; Αυτό ταιριάζει καλύτερα: κάτι που σε κάνει να χάσεις τα λογικά σου μαθαίνοντας ότι στρατιώτες άνοιξαν πυρ σε αμάχους. Ότι στρατιώτες σκότωσαν ανθρώπους που συμμετείχαν σε μία ειρηνική πράξη αλληλεγγύης και συμπαράστασης. Ούτε όπλα είχαν τα θύματα, ούτε βόμβες, ούτε τίποτα. Δεν είχαν καν την πρόθεση να ασκήσουν βία σε κανέναν. Πώς θα μπορούσαν άλλωστε;

Εξωφρενική χρήση βίας λοιπόν. Έτσι, για παραδειγματισμό. Για τσαμπουκά. Για να δει όλος ο κόσμος ποιος είναι το αφεντικό. Ποιος έχει τη δύναμη να εξουσιάζει διεθνή ύδατα, ξένα εδάφη και εκατομμύρια ζωές. Ποιος έχει τη δύναμη να δολοφονεί όποιον θέλει και να τη βγάζει μια ζωή καθαρή. Ποιος έχει τη δύναμη να εξαγοράζει μέσα ενημέρωσης, κοινωνικά δίκτυα, κυβερνήσεις και διεθνείς οργανισμούς.

Δυσανάλογα μεγάλη δύναμη.

Advertisements
This entry was posted in ...και πολλα αλλα, ψυχοτραυματικα, αγριαδες. Bookmark the permalink.

18 Responses to Δυσανάλογη χρήση βίας

  1. Ο/Η c.alexacos λέει:

    Ακολούθησαν κι άλλες δηλώσεις με πιο έντονους χαρακτηρισμούς. Όπως και να ‘χει νομίζω ότι το “δυσανάλογη” είναι περισσότερο νομικός όρος που αποσκοπεί σε ακόλουθη νομική δίωξη και όχι “περιγραφή” του τι συνέβη.

    Δες και την δήλωση της ακτιβιστικής B’Tselem:

    «Among the issues to be investigated are whether the army used proportionate force, whether the forces were trained to cope with this type of event, were they equipped with the correct means, what open-fire regulations were given to the soldiers, and whether alternative options were considered.”

    http://www.btselem.org/English/Press_Releases/20100531.asp

  2. Παράθεμα: Tweets that mention Δυσανάλογη χρήση βίας « ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΔΙΚΤΥΟΓΡΑΦΟΣ -- Topsy.com

  3. Ο/Η HappyHour λέει:

    Disproprionate use of language…

  4. Ο/Η Кроткая λέει:

    O alexacos έχει δίκιο, αυτά είναι νομικίστικα κολπάκια.

    Διάβασα κάπου πως το Ισραήλ μίλησε για «διεθνή ισραηλινά ύδατα».
    Θα ήθελα αν ξέρει κανείς να μου εξηγήσει τι πά’να πει αυτό το πράμα.
    Δλδ αν ονομάσουμε τα 6 μίλια «ελληνικά τουρικά ύδατα» λύνουμε το θέμα της υφαλοκρηπίδας στο Αιγάιο. Πόσο μλκες είμαστε και δεν το είχαμε σκεφτεί τόσα χρόνια;

    Πάντως, το σημειώνω απλά, επειδή είδαν πολλά τα ματάκια μου, θεωρώ απαράδεκτα επικινδυνο, υπό το πρίσμα της συναισθηματικής φόρτισης και της οργής, να φτάνουν κάποιοι

    α. στο σημείο να αναπολούν το Χίτλερ και τα Νταχάου
    β. στο σημείο να υποστηρίζουν τη Χαμάς.

    • Ο/Η HappyHour λέει:

      Έχεις δίκιο. Το μόνο σίγουρο είναι πως όση συμπάθεια έχουν εισπράξει για το ολοκαύτωμα οι εβραίοι κάνουν ό,τι καλύτερο μπορούν για να την χάσουν. Κι είναι τόσο τραγικό ένας λαός που υπέστη τέτοια βαρβαροτήτα να κάνει τα πάντα για να την ξεπεράσει σε μέγεθος.

      Το πιο τραγικό βέβαια για μένα είναι, πως να το πω,η υποκρισία, η αδιαφορία, χαλαρότητα της διεθνούς κοινότητας, δεν ξέρω ποια λέξη ταιριάζει. Δηλάδη τι άλλο πρέπει να γίνει για έχει κυρώσεις ένα κράτος που δρα αυθαίρετα ενάντια σε τόσα άλλα κράτη; Δεν ξέρω, μπορεί να κάνω λάθος, αλλά μου φαίνεται αδιανόητο να μένουμε σε λεκτικές καταδίκες. Μιλάμε για έγκλημα και μάλιστα σχεδιασμένο. Ποιά είναι η συνέπεια για το κράτος του Ισραήλ απο αυτό του το έγκλημα; Απολύτως καμία… Παράλογοοοο;;;;

    • Ο/Η c.alexacos λέει:

      Το καλύτερο το είπε ο Αρβανίτης (πρωινό της ΝΕΤ) προς τον εκπρόσωπο της Ισραηλινής Πρεσβείας (που έλεγε τα κουλά):
      «6, 12, 20, 25 μίλια… τώρα στα 70; Θα σας δούμε και στην Τζιά σε λίγο;»

  5. Ο/Η ansmc λέει:

    Παιδια δεν εχει καμια σχεση το ολοκαυτωμα με αυτα που κανουν σημερα οι Εβραιοι.Παλαια ο Χιτλερ τους βασανιζε και του σκοτωνε και τους εκανε αλλα πολλα χωρις λογο και αιτια.Τωρα οι Εβραιοι παιζουν τον ρολο του συνχρονου Χιτλερ και εχουν βρει και δικαιολογια,αμα πας να τους πεις τιποτα σε λενε ρατσιστη,αρνητη του ολοκαυτωματος και αντισημιτιστης.Ελεος πια δεν μπορει ενας λαος να χρησηποποιει κατι τετειο ως δικαιολογια για τα αποτροπαια εγκληματα του.

  6. Ο/Η Кроткая λέει:

    Χάππι, λυπάμαι αλλά το Ολοκαύτωμα είναι η βάση για ένα πολύ καλό μάρκετινγκ. Προσοχή, δε λέω πως δεν συνέβη (τζίζας!), προφανώς και συνέβη. Πρόκειται όμως

    α. για τη μοναδική γενοκτονία που έχει άλλο όνομα, ιδιαίτερο δικότης. Γιατι δε λέμε μιλάμε για «ολοκαύτωμα των αρμενίων» πχ?
    β. για σκόπιμη οικειοποίηση των θηριωδιών των Ναζί από μία μόνο από τις ομάδες εναντίον των οποίων επιτέθηκαν οι Ναζί. Όλως τυχαίως, της ομάδας με τα πιο πολλά φράγκα και επιτελικές θέσεις. Της ομάδας της οποίας το κράτος είναι μια σταλιά αλλά κάνει άνω κάτω τη μισή υφήλιο.

    Όλα αυτά δεν είναι αντισημιτισμός. Προφανώς και δεν έχω τίποτα εναντίον του εβραϊκού λαού. Κι αυτός υποφέρει από αυτό τον πολεμο που δε λέει να τελειώσει 40 χρόνια τώρα. Αλλά αυτό είναι ένα πράγμα και είναι ένα άλλο πράγμα οι ηγεσίες και τα ισχυρά του μέλη που λύνουν και δένουν.

    Όχι τυχαία λοιπόν, οι θηριωδίες των ναζί στα στρατόπεδα συγκέντρωσης εναντίον εβραίων, ομοφυλόφιλων, κομμουνιστών, τσιγγάνων, και άλλων «μειονοτήτων» ή «αντιστασιακών» μεταμορφώθηκε σε «ολοκαύτωμα των Εβραίων». Βλέπεις οι Τσιγγάνοι δεν εχουν τόσα φράγκα, δεν έχουν καν πατρίδα και είναι μονίμως κυνηγημένοι παντού. Ποιος θα ασχοληθεί μαζί τους;

    Όσο για τους διεθνείς οργανισμούς και τη διεθνή κοινότητα, αν ψάξει κανείς να δει πώς, πότε και γιατί φτιάχτηκε ο ΟΗΕ και ο πρόγονός του, η ΚτΕ, εύκολα θα καταλάβει γιατί δεν έχει νόημα να περιμένεις το ελάχιστο από τέτοιους θεσμούς. Βιτρίνα είναι και τίποτα άλλο.

    Έχω βαρεθεί να ακούω κόσμο να γκρινιάζει για την «απραξία» και τη «μαλθακότητα» του ΟΗΕ. Ο ΟΗΕ είναι βιτρίνα και άλλοθι. Δεν αντιπροσωπεύει καμία ουσία.

    Το έλεγα και αλλού, με άλλη αφορμή τις προάλλες: τα ανθρώπινα δικαιώματα, οι κοινωνικές κατακτήσεις, ο σεβασμός, η αλληλεγύη δεν κατοχυρώνονται με νόμους. Κατοχυρώνονται στην πράξη και μόνον.
    Η συνθήκη της Γενεύης πχ είναι μια πολύ ωραία συνθήκη που απαγορεύει διάφορα πράγματα όπως βασανιστήρια, χρήση ορισμένων κατηγοριών όπλων κλπ. Ε, οι Ηνωμένες Πολιτείες δεν την έχουν υπογράψει. Οπότε;

    • Ο/Η HappyHour λέει:

      Πολλά συμφωνώ μαζί σου θεία Κρότ. Αλλά φοβήθηκα να εκφραστώ προηγουμένως μην κατηγορηθώ για υπέρπουσα πλευρίτιδα. Οπα οπα, δεν είπα οτι αυτό κάνεις εσύ,να εξηγούμαστε (γιατί είσαι και παρεξηγιάρα sometimes :P), απλά είναι μερικοί που αν τυχόν εκφράσεις γνώμη κακή για τους εβραίους σου «την πέφτουν» για καρατζαφερισμό.
      Το έθεσες όμως σε πολύ ωραία βάση το θέμα. Συμφωνώ τελείως !

  7. Ο/Η tsalapeteinos λέει:

    Ένα ακόμα παράδειγμα πολιτικής και ρητορικής «ίσων αποστάσεων». Ή περίπου ίσων. Θυμίζω τα λόγια του πρόσφατα μακαρίτη δασκάλου Howard Zinn, απάντηση στην «αντικειμενικότητα» των μίντια και των πολιτικών: «Ήθελα οι φοιτητές να φεύγουν από την τάξη όχι απλά καλύτερα πληροφορημένοι, αλλά προετοιμασμένοι να παρατήσουν την ασφάλεια της σιωπής, πιο έτοιμοι να μιλήσουν, να δράσουν ενάντια στην αδικία όπου την έβλεπαν. Αυτή, φυσικά, ήταν μια συνταγή για φασαρίες».

    Οι επιπτώσεις απέναντι στην κυβέρνηση των πειρατών; Δε νομίζω να είναι μεγαλύτερες από τις επιπτώσεις στους βομβαρδισμούς της Γάζας πριν ενάμιση χρόνο, με περίπου 1.000 νεκρούς. Η διαφορά είναι ότι τώρα οι περισσότεροι νεκροί είναι Τούρκοι και όχι Παλαιστίνιοι. Λίγο πιο ψηλά στην κατάταξη «αξιολόγησης» των λαών σύμφωνα με τα κριτήρια της λευκής πλειοψηφίας που κυβερνά τον πλανήτη.

  8. Ο/Η Elikas λέει:

    @c.alexacos

    Στα μεγάλα διεθνή ΜΜΕ δόθηκε ιδιαίτερη έμφαση στο «disproportionate». Ακόμα κι αν το μεταφράσει κανείς ως «αλόγιστη χρήση βίας», πάλι κατά βάθος αναγνωρίζει ότι μία στοιχειώδης χρήση βίας είναι απαραίτητη (ή έστω λογική). Τη στιγμή όμως που το Ισραήλ:

    α) Δεν έχει καμία διεθνή νομιμοποίηση για τον αποκλεισμό της Γάζας,
    β) άρα δεν έχει καμία δικαιοδοσία να παριστάνει το μπάτσο σε ξένα καράβια,
    γ) πόσο μάλλον όταν αυτά πλέουν σε διεθνή ύδατα,
    δ) και είναι γεμάτα με είδη ανθρωπιστικής βοήθειας και άμαχους

    ΚΑΜΙΑ χρήση βίας δεν είναι αποδεκτή. Ούτε δακρυγόνα και κρότου-λάμψης (που δεν αποτελούν άλλωστε εξοπλισμό των κομάντο), ούτε σφαλιάρες και κλωτσιές, ούτε καν λεκτική βία δεν επιτρέπεται.

    Συνεπώς, η έννοια της δυσαναλογίας είναι έωλη. Και κακώς τη χρησιμοποιούν ακτιβιστές και όποιοι άλλοι σαν επιχείρημα.

    @Κροτ (1)

    Newspeak. «Βελτιστοποίηση διαχείρισης ανθρώπινων πόρων» σημαίνει «απολύεσαι». «Δυσανάλογη χρήση βίας» σημαίνει «θα σε σκοτώσω». Και πάει λέγοντας…

    Έχεις δίκιο πάντως ότι είναι τερατώδες σφάλμα κάποιοι να πέφτουν στην παγίδα του αντισημιτισμού. Αν μεθαύριο αποκτήσουμε για πρωθυπουργό τον Καρατζαφέρη (μπρρρ) και αρχίσει να στειρώνει μετανάστες π.χ., είναι παράλογο να προπηλακίζεσαι εσύ στο Βέλγιο γιατί είσαι Ελληνίδα. Ή γιατί απλά βαφτίστηκες κάποτε Χριστιανή.

    @HappyHour

    Άσε τους Εβραίους απ’ έξω καλύτερα. Αν και η αλήθεια είναι ότι αρκετοί από αυτούς υποστηρίζουν (έστω και με τη σιωπή τους) τα εγκλήματα του ισραηλινού κράτους. Το οποίο χτίστηκε πάνω σε ένα κράμα εθνικισμού, θρησκευτικού φονταμενταλισμού και συλλογικών ενοχών του δυτικού κόσμου για τη φρίκη του Ολοκαυτώματος. Κι έκτοτε δεν έχει αλλάξει καθόλου τη ρητορική υπεράσπισης των πράξεων του.

    Ωστόσο, το θρήσκευμα ή η εθνοφυλετική καταγωγή δεν σχετίζονται με τις θηριωδίες κανενός. Αν ήταν έτσι, θα έπρεπε να έχουμε φροντίσει να εξαλειφθούν από την ανθρωπότητα οι Αυστριακοί (Χίτλερ), οι Γεωργιανοί (Στάλιν) και πολλοί άλλοι.

    @ansmc

    Κι όμως, μπορεί και το κάνει. Στις ΗΠΑ ιδίως, έτσι και εκφραστεί κανείς δημόσια εναντίον των εγκλημάτων πολέμου που έχει διαπράξει το κράτος του Ισραήλ, στιγματίζεται αυτομάτως ως αντισημίτης και υποστηρικτής της Χαμάς, της Αλ Κάιντα και του ναζισμού (πακέτο). Εξυπακούεται ότι αυτή η τρομοκρατία πετυχαίνει λόγω τεράστιας οικονομικής επιρροής του εβραϊκού λόμπι (όχι του λαού, το διαχωρίζω).

    Αν δοκιμάσει να κάνει κάτι αντίστοιχο κάποιος από τη Ρουάντα ή την Τσετσενία, θα γελάνε και οι πέτρες μαζί του.

    @Κροτ (2)

    Αποκλειστικότητες με κληρονομικό χάρισμα. Αν το πάμε έτσι, στην Ελλάδα θα έπρεπε να κυβερνούν πραξικοπηματικά οι Αριστεροί (που κάποτε έφαγαν ξερονήσια, εκτελέσεις, βασανιστήρια, κλπ) και να έχουν δικαίωμα να μαντρώσουν όλους τους δεξιούς σε ένα νησί γεμάτο ελεύθερους σκοπευτές που θα δικαιούνται να τους μετατρέψουν σε στόχους.

    Και πάλι πιο λογικό ακούγεται, αφού οι δεξιοί ευθύνονται για τους διωγμούς των αριστερών, ενώ οι Παλαιστίνιοι δεν θυμάμαι να διοικούσαν στρατόπεδα συγκέντρωσης στο Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο.

    @tsal

    Υποκρισία είναι. Όπως το να δεις μια ντουζίνα δίμετρα γομάρια να σακατεύουν στο ξύλο ένα καχεκτικό παιδάκι, και να πας να ρωτήσεις με αυστηρό τόνο «γιατί τσακώνεστε;» (απευθύνοντας την ερώτηση σου στο παιδάκι).

  9. Ο/Η nattie λέει:

    ΠΟΣΟ ΠΟΝΑΝΕ ΤΑ ΚΑΚΟΜΟΙΡΑ ΤΑ ΤΑΝΚΣ ΜΕ ΤΙΣ ΠΕΤΡΕΣ ΠΟΥ ΤΟΥΣ ΠΕΤΟΥΝ ΟΙ ΚΑΚΟΙ ΠΑΛΑΙΣΤΙΝΙΟΙ.ΧΡΟΟΟΝΙΑ ΤΩΡΑ…

  10. Παράθεμα: Το ισραηλινό Βιετνάμ; « ΚΕΛΑΗΔΙΣΜΑΤΑ

  11. Ο/Η tsalapeteinos λέει:

    Διόρθωση στο προηγούμενο σχόλιο. Ήθελα να πω «της λευκής μειοψηφίας που κυβερνά τον πλανήτη».

  12. Ο/Η simon says λέει:

    Φίλε Έλικα,

    αλληλέγγυος προς την άποψη της «δυσανάλογης χρήσης βίας» υπήρξε και ο κ. Δρούτσας όταν δήλωνε ότι «υπήρξε αδικαιολόγητη έ κ τ α σ η της βίας»!!!

    Δηλαδή, είπαμε βρε αδερφέ να σκοτώσετε δυο-τρεις, αλλά όχι και 16!

    Ή κάνω λάθος;

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s